top of page

Entusiast- och Prokurser

Dessa kurser lyfter dina kunskaper kring cykelservice till en helt ny nivå. Vi förutsätter att du har en grundläggande kunskap kring cykeln, dess beståndsdelar och visst underhåll, för att vi tillsammans ska kunna gräva djupare och skapa kunskap kring service för såväl maximal funktion som hållbarhet hos din cykel.

IMG_2401 2.JPG

Pro - Dämparservice

Nu blir det nördigt... på riktigt! En utbildning i dämparservice borde egentligen vara i omfattningen att den är CSN-berättigad, men vi den här kursen kommer vi i all fall en riktigt bra bit på vägen! Det här är en kurs för dig som inte bara vill ha koll på rätt lufttryck i dämparen utan vill lära dig hur du lyfter på locket och såväl identifierar som utför service på hela dämparens arsenal av rörliga delar och komponenter!

Underhållsservice och dess syfte

Vad bör en underhållservice innefatta och varför bör man göra den? Hur ofta ska den utföras för bästa resultat? Alla är dom relevanta frågor som vi besvarar i denna utförliga kurs! Givetvis spenderar vi en hel del tid på att faktiskt lära oss hur man utför både ytterbensservice och luftburksservice.

Stötdämparens anatomi och beståndsdelar   

För att verkligen förstå hur dämparen fungerar behöver man förstå alla dess beståndsdelar. Vi gör därför en grundläggande genomgång i stötdämparens hela anatomi och vilka delar den består av samt funktionen av dessa. 

Verktyg och oljor

I vissa fall kommer man undan med enbart en skiftnyckel och lite våld när man ska laga eller serva någon pryl -det här är inte ett de fallen... I kursen kikar vi närmare på vilka verktyg som behövs för en korrekt service. Vi går också igenom vilka typer av oljor som finns och när dessa bör användas. 

Montering av dämpare

Vi inleder, tro det eller ej, med att gå igenom hur dämparen monteras av och avslutar kursen med att montera tillbaka prylarna vi plockat av. Under resans gång lär vi oss hur processen går till och vad man bör tänka på. 

Boka plats på Prokurs

P1032850_e - stor.jpeg

Entusiast - Drivlina och bromsar

Alla cyklar har någon form av drivlina, och NÄSTAN alla cyklar besitter någon typ av system som bromsar. Då dessa i regel innehåller ett gäng delar som snurrar, glider, trycker och flyttar på sig på olika vis uppstår det alltid ett visst slitage. Ett slitage som med tiden medför sämre funktion och och tillslut gör att delar går sönder helt och betyder bytas ut. Med regelbunden service och efterhåll förlänger man livslängden på alla dessa delar samtidigt som man säkertställer bästa möjliga funktion! Kursen är därför lämplig för såväl dig som cyklar i rekreationssyfte som dig som använder din cykel enbart i funktionssyfte, typ till och från skola eller jobbb! 

Drivlinan och bromsarnas funktion

Drivlinans och bromsarnas beståndsdelar slits olika mycket och kräver i vissa fall olika typer av service. Vi går igenom alla delar, deras funktion och vad som passar eller inte passar med andra typer av delar. 

Verktyg  

Vissa verktyg i en cykelverkstad känner du säkert igen medan andra kan upplevas som lite mer främmande. Vi går igenom vilka vertyg som är rent utav nödvändiga för att utföra service samt några som  underlättar arbetet samt några som underlättar när du mäter slitagenivån på olika delar. Självklart lär vi oss hur alla vertyg används på bästa sätt!

Växeljustering och service

En av de vanligaste orsakerna till missljud eller nedsatt funktion i drivlinan är att dina växlar inte är helt korrekt justerade. Börjar det rassla i bakväxeln behöver det alltså inte betyda att några delar är slitna och behöver bytas ut (även om såklart också kan vara fallet).  Vi går därför igenom hur du kontrollerar och justerar dina växlar. 

Vi går även igenom hur du mäter slitaget på din kedja och kassett samt hur du kan hålla efter dessa för att maximera hållbarheten på dina komponenter

Bromsjustering och service

Gnisslar de så det skär i öronen eller har du inte riktigt den bromsverkan du förväntar dig? Då kan det vara så att något är lite galet. Frukta icke! Vi går igenom såväl felkällar som hur du åtgärdar dessa, antingen genom justering eller genom att byta ut den felande delen. 

EBCA82AF-8AD9-4126-B5AD-8DA8921B9C1D.jpg

Entusiast - Hjul & Tubelesskonvertering

Hjulen - om drivlinan är cykelns hjärta borde väl dessa vara typ... benen? Nåväl, kanske inte den bästa liknelsen men liktförtusan är dessa runda prylar och dess gummibeklädnar viktiga för att cykelns ska rulla! I sin mest grundläggande form ser ett par hjul till att ta dig frammåt, men vill du öka farten, punkteringsskyddet eller kanske greppet? Då spelar det lite mer roll vilka hjul du har samt vilka däck som sitter och om dessa har slang eller ej. I den här kursen dyker vi ner i alla beståndsdelar på hjulet; nav, ekrar däck och slang (eller inte?) samt hur man väljer rätt, underhåller och byter dessa.

Genomgång av hjul & dess beståndsdelar

Vi går igenom hela hjulet och alla dess beståndsdelar. Vi går igenom vilken funktion de olika delarna har samt hur de är uppbyggda och hänger samman. Vi tittar även på servicebehov samt hur och varför de olika delarna slits och servas på bästa vis. 

Ekrar   

Ekrar finns i både olika form och längd. Vi går igenom alla varianter och vilken typ som passar bäst för olika funktioner. Givetvis tittar vi också på hur man byter en eker om olyckan skulle vara framme. 

Däck, slang och dess beståndsdelar

Däck och slang - i en enklaste form en ganska oavancerad uppsättning, men som med en uns av intresse och ambition helt plötsligt blir en hel vetenskap! Vi går igenom allt från optimala mått till tillverkningsmaterial och vilka för och nackdelar olika typer av däck har för att ge optimal prestanda i olika situationer.

Tubeless

Slanglöst - ett koncept som gjorde sitt intåg i MTB-världen till en början men som nu återfinns i alla cykeldiscipliner. Visserligen slipper men komplexiteten med att hitta rätt slang, men här adderar vi ändå några nyanser av klurighet. Vi kikar därför på alla verktyg och delar som behövs för att montera sina däck slangslöst samt hur processen ser ut och vad man kan göra för att få bästa möjliga resultat!

Boka plats på Entusiastkurs

Ingenting att boka just nu. Titta in snart igen.
P1032761_e - stor_edited.jpg

Pro - Helgkurs 

Okej, nu tar vi det hela till nästa nivå! Helgkursen är för dig som är redo att ta steget från "Jo, men jag kan nog laga en punktering om det skiter sig" till "Fan, man kanske skulle bli cykelmek på heltid ändå! Ja, eller nästan i alla fall...

Hela innehållet i båda Entusiast-kurserna.

Allt som innefattar Drivlina, Bromsar, Hjul, Däck och Tubelesskonvertering.

Styrlager och vevlager  

Lager, oavsett om de sitter i vevpartiet eller vid styret, är känsliga små komponenter som vid full funktion inte märks vid nämnvärt (dom fungerar bara), men som vid slitage och bristande service kan orsaka stora problem! Vi går igenom såväl beståndsdelarna samt hur och varför man bara utföra regelbunden service på dessa. Givetvis går vi också igenom hur man byter lager när de tackar för sig och bestämt sig för att gå vidare... 

Växelvajer

Vi har redan gått igenom hur man justerar sina växlar, men förr eller senare kommer det bli dags att byta vajer. Vi går igenom varför man bör göra detta i tid, vilka problem det kan orsaka om man INTE byter i tid samt hur själva bytet går till.

bottom of page